The difference between a leader & a critic is that a leader has to make decisions, abide by his decision & face the consequences, whereas a critic only pour criticism without bearing any responsibility (Malaysia 4th Prime Minister, Tun Dr Mahathir Mohammed)

Saturday, 17 November 2012

To Whom It May Concern - Puisi Dari Guru Kepada Yang Berkenaan

OMG... I am googleling about Universal Studio Singapore (USS) & just found out this poem by Okiekiou from Keningau. It was posted by blogger called Anniliza Binti Mohd Isa in her blog

Basically, Chang2 & I love the first paragraph most, hehe. So, to whom it may concern or for those of you who thought that teaching & who works in education line is simple, I suggest u think twice. Rather than juz saying or been an empty vessel cakap kosong, I dare u to be a teacher or lecturer and not only by mumbling in front of the students k. U must have input & not to mention people skills. Well, I rather not to babble more, coz as en educator (ehem, perasan), we don't really care for those of U too, haha.

To conclude, EMPTY VESSELS make most NOICE.

KEPADA SESIAPA YANG BERKENAAN   


BY Okieukio – Keningau.


Kerja guru senang, kerja dia susah 

Hari itu dia berkata
Kenapa guru balik awal, bukan pukul lima
Dia kata kerja guru tidak banyak, tapi gaji besar
Dia kata kerja guru senang, kerja dia susah
Lalu dalam diam
Kulihat jiwa di dalam nuraninya
Lihat akal di dalam batu jemalanya
Juga mata di dalam hatinya
Ah, dia cuma petah berbicara rupanya!
Itu pun pilihan bahasanya rambang-rambang saja

Dia tidak melihat setiap petang atau pagi
Guru datang dan pergi
Sentiasa bersamanya beg berisi buku kerja hari-hari
Bahu guru senget di kiri senget di kanan
Bawa bebanan untuk diteliti, diperiksa 
Bawa masalah pelajar untuk diselami diatasi
Bawa arahan tambahan yang perlu dilaksana
Dia cuma datang tanpa ada apa-apa di jari
Dia pulang, jarinya tidak juga memegang apa-apa
Ah! Mengapa dia kata kerjanya susah?

Dia tidak faham pada setiap malam 
Guru merancang apa kaedah, pendekatan harus diguna
Tajuk itu kemahiran ini, mesti dipilih, disusun secara hiraki
Berpuluh tajuk, berpuluh-puluh kemahiran, beratus kesilapan
Perlu disampaikan, perlu sampai dikuasai, mesti diamati dibetulkan dibimbing lagi
Jika bukan esok, lusa atau minggu depan pastinya!
Nasib saja malam tidak berkata-kata,
Sudah bosan melihat hadirnya di ruang tamu atau di meja tulis 
Tidak tidur-tidur, berbekal seteko kopi –o kurang gula
Biasanya pula kalau pelajarnya lemah, akan disoal ditanya
Sedang dia sudah lama lena di alam fatamorgana
Ah, alangkah mudahnya kerja dia!

Kerja guru disusun teliti setahun, sekali gus
Kerja dirancang sehari-hari, mesti bagus, hasil mesti telus
Menjadi cahaya, menyuluh di waktu gelap gelita
Wawasannya melangkau adab budaya, mendahului masa
Sehingga bayang anak didiknya terjelma menjadi ahli – berakhlak mulia

No comments:

Post a Comment